Ett småkrypsliv

Vi har ganska mycket småkryp hos oss.

Bland annat kan man få se spindlar av varierad form och storlek, farfar långben, fjärilar och en och annan ilverfisk kan skymtas ibland (även om de sistnämnda verkar ha försvunnit när vi renoverade köket).
Därför reagerar vi inte speciellt för en liten skalbagge då och då.
.
Så här i efterhand vet jag att vi har haft vägglöss ett tag och jag tror jag vet var och när de härstammar från.
Från och med i höstas jag gnällt på Mannen om att han måste skölja fötterna innan han går och lägger sig, jag var så less på strumpludd i sången. Det var inte strumpludd utan vägglusbajs....
Mannen har då och då haft kliande som små bett över vintern - vi har inte fattat vad det varit....Det var vägglusbett.
.
Kring jul upptäckte jag någon typ av lliten skalbagge eller dylikt som uppenbarligen bodde i två tgveck på vår mjuka sänggavel. Lite äckligt men inget som inte kunde dammsugas bort. Som sagt vi är vana med lite småkryp. Detta var såklart vägglöss...
.
I påskas, när vi kom hem från Åre, kryllade det av skalbaggar i sänggaveln - den åkte ut fortare än den kunde ana. Alla sängkläder tvättas och rummet dasög. Jag googlade och hittade...troligen var detta vägglöss. Men kanske fick vi bort dem efersom sänggaveln uppenbarligen var deras bo.
.
Inte.
.
Mannen fortsatte att få bett....men vi sång inga löss.
Mannen kliade nästan sönder benen på nätterna...men vi såg inga löss.
Jag och tjejerna märkte ingenting. Någon enstaka ång kunde jag ha något oförklarligt utslag.
Förrän vi klev upp mitt i natten för att åka till Åre nu i somras. Då såg vi dem  i sängen och en alldelles fullbiten man.
.
Vi letade fram försäkringspapper och åkte norrut. Ringde saneringsfirma. Ringde Mamma för att se om hon kunde träffa sanerarna när de kom. Mamma började tvätta allt. 30 maskiner tvättade hon med handdukar, lakan, kuddar, täcken....
.
När vi kom hem från Åre stod alla möbler utskjutna från väggarna och sängarna var upp och nervända och totalt utslitna. Mattor fick slängas.
Men nu skulle de nog vara döda i alla fall.
.
Inte.
.
Första natten blev mannen biten och vi hittade nya löss.
Samtal till sanerngsfirman, medelt är verksamt i tre till fem veckor. Ha tålamod. Stå ut.
Andra natten hittades fler löss, men åxå många lik.
Tredje natten hittades lik.
Fjärde-sjätte natten - inget har hittats....
.
Har hopp om att vi kankse slipper göra om saneringen.
.
Det lär visa sig när mannen kommer hem efetrsom det är han som de gillar allra bäst.
Har nyss städat färdigt allt. Håller fortfarande på att tvättar om allt sänglinne i hög temperatur (Mannen sköte vanligen tvättstugan och det visade sog att han tvättade även lakan och handdukar i 40 för att vara snäll mot miljön...tyvärr....för ev vägglöss dör om man tvättar i över 47 grader. Mannen fick skäll av sanerinbgsfirman. Sängkläder och handdukar ska ALLID tvättas i minst 60 för att undvika angrepp)
.
Var kom då skiten ifrån? Jo troligen från när vi i september var i Rom och sov på det sunkigaste ställe jag någonsin bott på....

Kommentarer
Postat av: ullebengtsson

Gud vilken mardröm!!!!!! Hoppas ni blivit av med dem nu.

2011-08-10 @ 13:07:02
URL: http://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: Linda

uäk, usch, min absolut värsta mardröm (och din man är inte den enda som ofta tvättar allt i 40, det gör jag också förutom emellanåt då det känns som om det behövs lite mer)

2011-08-10 @ 16:21:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0