Om adoption

Funderat lite och tänkte pröva en tanke på er som slog mig i mina funderingar.


I Sverige är det nu kö för att adpotera och processen tar lång tid.

Förr var det inte lika krångligt och tog inte så lång tid och det pratades ibland om att man skulle adoptera ett barn för att det fanns så många barn i världen som bodde på barnhem runt om i världen och "väntade " på att bli adopterade.

Så är det inte nu...Jo det finns fortfarande många barn som skulle behöva komma till bättre och mer ordnade förhållande än vad hemlandets barnhem kan erbjuda...men processen för att adoptera nu tar tid både i Sverige och för administrationen i det land som man kan adoptera ifrån.

Så det är nästan "lite taskigt" mot dem som faktiskt inte kan få barn på annat sätt än via adoption att som fertil eller halvfertil* presumtiv förälder att ta upp en plats i den långa och långsamt slingrande adoptionskön.



Nä jag har inte analyserat mina ord och mitt ordval...så haka inte upp er på det...utan det är funderingen i stort som jag skulle vilja ha respons på. Vad tycker ni?



*Halvfertil i den bemärkelse att det tar tid elelr att man behöver lite hjälp på vägen att lyckas på egen hand.

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag har också tänkt tanken både en och två gånger. Förvisso är jag part i målet, men visst sjutton känns det orättvist att den som tycker att adoption "vore spännande" norpar en köplats före den som inte har någon annan väg att gå...
Men å andra sidan: säg det som inte är orättvist i barnlöshetens mardrömsvärld!

2008-02-26 @ 10:10:46
Postat av: storken

Du det här var jäkligt intressant, eller ska jag säga modigt skrivet. Jag har tänkt EXAKT det samma.

Frågan är vara hur en önskvärd regeländring skulle se ut? Kanske skulle det krävas läkarintyg på infertilitet eller att det finns andra medicinska skäl (genetisk sjd i familjen) för att få adoptera öht som par.

2008-02-26 @ 19:14:37
URL: http://www.storkenflyger.wordpress.com
Postat av: Songbird

Har också tänkt i liknande banor. Exempelvis om man ska ta en kändis som Angelina Jolie och Brad Pitt så verkar det ju vara en väldigt snabb process när dem vill adoptera. Och uppenbarligen har de inga fertilitetsproblem... Det måste ju finnas en massa barn på barnhem och problemet är att processen är så långsam och då kanske det hjälper med en massa pengar.

Problemet med termen halvfertil kanske är att ingen riktigt vet innan man börjar med alla behandlingar om det nånsin kommer funka. Om man bara visste att efter säg 5 IVF så funkar det så skulle man säkert gå igenom det. Men den processen kan ju ta flera år och det är nog många som tänker att det är bäst att ställa sig i adoptionskö. Inklusive jag själv fast vi inte gjort det ännu. Och det känns kanske lite fult. Vi kanske blockar kön för andra som har försökt i en massa fler år än vi. Jag är kluven.

2008-02-26 @ 20:28:28
URL: http://songbird08.wordpress.com
Postat av: Tisalen

Songbird:
Om man kämat i många år (hur många är många?)....och sedan hoppar på en IVF-karusell...då är man nog berättigad till en köplats...
men som jag skrev...ta inte de exakta orden så alvarligt (som jag inte tror du har gjort...men jag förtydligar för säkerhets skull)...utan jag funderade mest på principen...men visst...när skulle man i så fall vara berättigad till en plats? Knepigt...

Storken:
Modig...ja tackar ja...men jag kankse snarare är dum som hoppar i så här djupt vatten...och jag har ingen aning om ifall jag kan simma....

2008-02-26 @ 22:04:35
URL: http://tisalen.blogg.se/
Postat av: bonnie

Visst, funkar bra ända tills du är 40 och båda köerna gått dig förbi...Lika orättvist är det till exempel i jobbsökarvärlden, vem där bryr sig om ifall andra också sökt? Eller då skaffar partner osv. Det är inte så bara att ställa sig i en adoptionskö, kraven är mycket värre än för IVF. Vad säger tex att en 20-åring har rätt till IVF? Blir arg då folk säger att det är "bara" att adoptera, det är minsan inget sämre eller lätt alternativ.

2008-02-27 @ 11:09:11
Postat av: Tisalen

Bonnie
Förstår inte riktigt av din kommentar om du kritiserar mitt inlägg eller lägger i mer tänkvärt i debatten...Jag förklarar lite mer iaf.

Visst är det lika orättvist i jobbsökarvärlden - både arbetslösa och de som har arbete söker kanske samma jobb men den världen har jag inte funderat på och ämnar inte göra...här i min blogg funderar jag nästan enbart över barn och barntillverkning.
Jag hoppas att inte du eller någon annan tror att jag tycker att det "bara" är att adoptera eller att det skulle vara ett sämre alternativ eller lättsamt beslut att fatta att ge sig in i den djungeln - för det vet jag att det inte är...jag har nära kompisar som adpoterat.
Jag kritiserar heller inte dem som står i adoptionskö och som samtidigt håller på med IVF med osäker utgång....eller kritiserar är fel ordval...jag bara funderar lite över livet.
Det är sådana som mig själv som jag vill fundera över...som faktiskt kan bli gravida men som det strular för eller för dem som väljer adoption utav ideologiska själ nu när köerna är så långa.

2008-02-27 @ 12:33:42
URL: http://tisalen.blogg.se/
Postat av: bonnie

Ska väl inte skriva då har bråttom nånstans, blir inte så genomtänkt då. Kritiserar ingen, och speciellt inte dig,men (försöker) tro att alla tar det beslut som är rätt för dem och undersöker alla alternativ. Barnlösa är vi alla tills barnet finns. Båda köerna är lika osäkra, det sker "missfall" (kallas så i adoptionssammanhang också)i adoptionskön också. Själv köat i fem år, noll resultat. Vet inte vad som är mest frustrerande, att inget händer i landet ifråga eller att blir gravid o får missfall. Lika tomt är det ändå. Nu gravid igen via IVF (o jo, vet att har tur då lyckades snabbt) men vågar inte ännu tro det ska gå vägen denna gången - heller.

2008-02-27 @ 13:59:44
Postat av: Anonym

Bara en ytterligare åsikt från mig:

GIVETVIS är det inget fusk att stå i kö tills man vet. Jag står själv i kö trots att jag "bara" försökt bli gravid i 1,5 år.

Så länge man bara köar och inte skickar ansökningar snor man ingen plats från någon annan som jag ser det. Rätta mig om jag har fel.

2008-02-27 @ 20:17:08
Postat av: storken

ja det var alltså storken flyger som postade inlägget ovan...

2008-02-27 @ 20:18:18
URL: http://www.storkenflyger.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0