Att blogga om syskonlängtan

Jag tror att jag är ganska ensam i bloggvärlden att blogga om längtan efter fler barn. Det finns ju många som bloggar om längtan efter barn men efter fler barn verar sällsynt. Jag har sökt på ganska många bloggportaler men inte hittat någon. I of är det väl bra för egot att vara ite "ensam om sin grej" men det skulle vara "kul" att läsa och höra om fler som är i min situation...för jag är övertygad om att jag inte är ensam.
Någon som har bloggtips till mig?

Vad gör då att "syskonlängtan" skiljer sig från "barnlängtan"?
Många säger till mig "men du har ju i alla fall ett barn...känns det inte lättare då?" Svaret är nej, nej, nej. Längtan tar inte hänsyn till att jag redan har en helt underbar monsterprinsessa....jag längtar, längtar så det skär i själen. Men jag förstår också att min längtan är skild från den längtan som de har som inte har några barn sedan innan...men de olika längtorna är nog inte så skilda i smärta...den är bara annorlunda....sitter kankse på lite olika ställen?

När man är liten (liten = innan barn) så tänker man att jag ska ha 2 barn (eller 3 eller 5). Är det då svårt att få barn överhuvudtaget så är det självklart att det är överjävligt, frustrerande och själasmärta. MEN för oss som får ett barn ganska så lätt och har har svårt att få till fler så finns ju fortfarande tanken "jag ska ha 2 barn". Tanken, visionen och drömmen som man trodde att man skulle förverkliga fanns innnan...den finns nu...den kommer alltid att finnas. Visst kan man säkerligen förlika sig om det nu inte skulle bli så...men smärtan kommer nog alltid att sitta i själen som en liten tagg - det var ju inte så de skulle bli

Jag upplever även att omgivningen är ganska annorlunda mot de par som redan har barn som blivit ngt år och de parsom inga barn har och är i strategisk ålder och kanske lite till. Man är lite försiktigare mot de barnlösa för det kan ju vara så att de har svårt att få barn...men de par som redan har barn...då är det bara att fråga...ofta och ganska så direkt och ibland även lite okänsligt (jo jag förstår att jag säkert är känslig åxå) "är det inte dags för en liten igen?"



Vad lösryckt och svammlit det kändes nu när jag läste igenom det jag skrivit...hoppas ngn förstår vad jag menar...

Kommentarer
Postat av: Elin

Jag bloggar också om vår längtan efter syskon. Nu hade vi iofs svårt att få till ettan också, men precis som du skriver handlar de flesta barnlängtans-bloggar om längtan att slippa vara ofrivilligt barnlös. Och som mamma är jag ju inte ofrivilligt barnlös längre. Men jag är ofrivillig enbarnsmamma och det är minst lika svårt. Lika jobbig och frustrerande längtan. Det bränner lika mycket i hjärteroten. Visst är det så.
När jag blev gravid med sonen tänkte jag mycket hur lyckliga vi var som faktiskt skulle få ett barn. Vissa får ju inget. Men det går inte att tänka så. Man måste inte "vara nöjd" bara för att man faktiskt lyckades med ett.
Kram!

2007-08-13 @ 12:13:08
URL: http://lilla2an.wordpress.com
Postat av: Tisalen

Hej kompis!
Jag fick nyss en till favvo-blogg - DIN! Då tar vi varann i handen och kämpar på

2007-08-13 @ 15:38:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0