Gravidinformation - vecka för vecka

Jag skulle tro att de alra flesta gravid söker information om vad som händer i utvecklingen hos embryot/ fostret/ barnet från vecka till vecka från dag till dag....

Jag knarkar bitvis sådan information.

Jag har sedan gammalt "Mammapraktikan" hemma - mycket bra bok som jag varmt rekomenderar - lagom informativ...till och med så att Sambon ibland orkar ta till sig informationen.

Köpte nyligen "Ett barn blir till". Vi hade den boken hemma när jag var liten....Bilderna är ju fantastiska och detär kul att se vad som verkligen händer...och kanske kan jag få visa A en bild på hur stor Liten är såsmåningom.

Jag kikar även på en del sidor på nätet från och till....

Som nygravid tror jag - i alla fall jag - att alla är mycket medvetna om missfallsrisken men lever i tron om att ju längre tiden går dessto säkrare blir det. De allra allra flesta MF, så som jag förstått det, sker trots allt inna hjärtat börjar slå.

Att då behöva läsa detta:
Under graviditetsvecka 9-11 är missfallsrisken som störst. Tycker Allt för föräldrar är bra information för en gravidnojjig kvinna.

Även i "Ett barn bli till" anser de att missfallsrisken är överhängande just dessa veckor.

Är det någon som har några åsikter och kunskaper kring detta?

Är jag helt naiv som trodde att det blev säkrare och säkrare spm trodde att de första veckorna 5-7 var de allra mest kritiska?

Jag önskar jag inte hade knarkat utveckligsinformation....men jag försöker också komma ihåg att det faktiskt är fler bekräftade graviditeter som blir fullgågna än de som inte blir det.

Kommentarer
Postat av: Kokosbollen

Hej!
Jag har läst någonstans att om man ser ett hjärta slå så är risken för missfall väldigt liten. Jag tror inte du kommer få missfall nu, har inte hört om någon som fått missfall efter att dom sett ett hjärta slå.
Kram

2008-02-14 @ 12:51:00
Postat av: Jenny

Hej kära du! Jag är så glad för din skull, men som du säger, man knarkar information och man blir galen av allting.. Tyvärr verkar oron aldrig försvinna, först var det hjärtat som skulle slå, men på familjeliv finns det massor som fick ett hjärta som började slå och sedan slutade det slå.. Sen var det vecka 10 då man kommit en bit på vägen, sen var det det där som du läste, och sen var det vecka 12 men hmm, nä, det känndes inte hundra heller.. Jag är i vecka 17 nu och oroar mig jämt och ständigt fortfarande! Trots hjärta som slagit och slagit tålmodigt =) Hela tiden har jag tittat framåt och tänkt bara när det och det sker kan jag vara lugn, efter vecka 12 är jag såååå säker liksom.. Men tyvärr blir det aldrig så, man hittar hela tiden nya saker att oroa sig för.. Just nu är det det att jag inte känner nån spark, för det gör massssooooorrr på familjeliv redan i vecka 17! Osv..
Du hajjar? =)

Så försök njuta av att bara vara i din vecka, det kommer gå bra ska du se!

2008-02-14 @ 14:38:20
Postat av: Jenny

Oj, jag ser att mitt inlägg med att massor av folk på familjeliv fått se ett hjärta slå och sedan har det slutat kan misstolkas.. Alltså jag menar inte egentligen massa folk sådär.. Utan att man när man knarkar information alltid hittar nån som upplevt det och så känns det som att massor har upplevt det liksom.. Förstår du? Jag har alltid också hört det där om att när hjärtat kommit igång så är man en bra bit på vägen, men det finns alltid undantag liksom, och man är expert på att gotta ner sig i det och spä på sin oro.. Samma sak med det där att inte känna sparkar i vecka 17, det är massor som inte känner nått där, det är nog fler som inte känner än det är folk som känner så tidigt, men ju mer man knarkar informationen så att säga och lusläser och söker så hittar man, vad man tycker själv, är massor som minsann kännde då liksom..
Förstår du? Var inte meningen att oroa i onödan, jag menar mer att man styrs av sina egna konstiga tankar =)

2008-02-14 @ 14:46:22
Postat av: Åsa

Min läkare (och många kompisars läkare) har sagt att om allt ser bra ut i v 7-8 så är det lika säkert som att allt ser bra ut i v 12. Det är klart att något kan hända, men som du själv skriver
- har man sett ett hjärta slå så är chansen stor att allt går bra. Grattis!

2008-02-14 @ 18:14:41
URL: http://asaomivf.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0