Snitt vs vaginal förlossning

Kattmamman frågade i en kommentar om jag föredrar snitt framför vaginalförlossning...
(Det blev ett planerat snitt med storasyster A)

Hade frågan kommit för 6 veckor sedan hade jag skrikit "KRÄV SNITT" men babyamnesin härjar och idag vet jag inte....

Så här tycker jag....

Ett planerat snitt är många gånger bättre än ett akut snitt och tusen gånger bättre än ett urakutsnitt. Om det akuta snittet inte är så väldans akut utan bara oplanerat så är dessa snitt och planerade snitt ofta väldtigt okomplicerade och man mår bra efteråt ( för den andra sortens snitt har jag förstått att man kan må bra risigt efteråt).

Mitt snitt blev väldigt komplikationsfritt och ett dygn efteråt var jag fit for fight (i stort sett) och efter tre dygn kände jag knapp av det. Underlivet förblev intakt och jag hade bara toalettångest i några timmar första dygnet.

En vaginalförlossning är häftig att få vara med om...men man har (i alla fall hade jag det) jävligt ont (värkar) under ngt dydgn och sedan ska man krysta ut något som sprättar upp underlivet på en så att man har känningar av eländet i månader framövet (om man har lite otur). men så är det ju bara första gången säger dem....Vet många som haft väldigt jobbiga och sprckiga första förlossningar som sedan har haft en helt ok och nästan sprickfri nummer två förlossning.

Om jag skulle föräras med fler barn...hur skulle jag göra då?
Jag skulle "välja" en vaginalförlssning eftersom alla proffs "lovar" att det kommer att gå snabare och att jag inte kommer stt spricka lika mycket,....men skulle det bli snitt, planerat alltså, så skulle jag inte bli ledsen ett endaste dugg. Men jag skulle behöva lite samtal först....

Planerat Snitt
+ man kan planera barnvakt
+ man slipper gå tiden ut
+ underlivet klarar sig helt och fint
+ man kan gå på toaletten...


men skräcken vore att först få jobba med värkar många timmar och sedan få snitt...att göra båda grejerna vid samma tillfälle.

Men summan av kardemumman är att man ska inte sörja om man blir snittad

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0