Om järntabletter (varning för grovt språk)

När man för femte gången inom 4 timmar går på toaletten och vänder skithålet ut och in, torkar sig med glad min fast det känns som om arslet är ett enda stort skavsår och sedan med en ännu gladare min stoppar i sig en järntablett som man vet ser till att detta fortlöper även nästa dag...då vet man att man är kvinna.


(Järntabletter har den förmåga att man kan bli stenhård eller få typ turistmage. Några lyckliga märker inget alls. Med A upplevde jag det första och nu får jag njuta av det andra. Slutsatsen är att jag föredrar det första för det kan man liksom motverka med katrinplommon, linförn, aprikoser, vatten osv. Turismagevarianten är svårare....än har inget hjälp förrutom att dra ner på tabletterna...MEN då kommer tröttheten och det låga blodvärdet...och det är ju INTE bra för vare sig mig eller Liten. Så vad gör man inte....)


UPPDATERING OCH SVAR:
Problemet med t ex Blutsaft är att järninnehållet inte är tillräckligt högt för mig som har uselt järnvärde.
Hälsosamt - nej förmodligen inte. Ska till BM idag och ta upp detta problem. Födelen är att jag inte blir tjock av det eeftrsom allt rusar rakt igenom.... gick upp 9 kg fram till jag började med tabletter och efter det knappt 1 kg.

Kommentarer
Postat av: MOE

Katrinplommon, linfrön och aprikoser är ju väldigt järnrika dessutom! Har du provat alternativ till järntabletter? Själv körde jag med Blutsaft när jag väntade A, det funkade jättebra och magen höll sig i bra form.

2008-08-20 @ 09:29:35
URL: http://lilla2an.wordpress.com
Postat av: Tingeling

GAAAH, vad jobbigt!Jag undrar som ovanstående - finns det inget alternativ till järntabletter??

Det där kan ju inte vara helt hälsosamt??

2008-08-20 @ 10:04:59
URL: http://www.tingeling1.wordpress.com
Postat av: MOE

Anna (om barnlöshet) kör ju med Ferronol tror jag det heter. Det hjälper henne bra. Det är ju värt att prova! Dessutom tror jag att man kan få utskrivet järnpreparat om man har problem med Niferex. Kolla med din bm!

2008-08-20 @ 11:32:53
URL: http://lilla2an.wordpress.com
Postat av: lillawi

Nej fy fan så du har det! Du måste få ett nytt preparat - nu! Är det Niferex som är boven?



Jag måste ju också äta hiskeliga mängder järn varje dag (järnbrist speciellt vanligt vid tvillinggraviditeter som "tar" väldiga mängder blod) och Blutsaft räcker inte till för mig heller (eller snarare skulle jag med min dagsdos få överskott av en massa andra vitaminer som drycken innehåller).



Däremot har jag provat Hemofer och det funkar faktiskt hyfsat. Jag äter 4x Hemofer plus (innehåller folsyra) och 2-4x vanlig Hemofer varje dag - vid samma tillfälle, kvällstid, några timmar efter middag. Alltså totalt 6-8 tabletter. Järnvärdet är okej och magen sköter sig rimligt.



Skillnaden mot t ex Blutsaft är att Hemofer består av hemoglobinbundet järn som kroppen tar upp lättare än järn från växtriket.



lillawi

2008-08-20 @ 14:26:39
URL: http://www.lillawi.se
Postat av: Lucia

Men tar du upp järnet alls då när magen är som den är?? Jag tror att Ferronol, som jag tar, innehåller med järn än Blutsaft... Har du kollat upp det?

Kram!

2008-08-20 @ 15:24:04
URL: http://www.maklubben.blogspot.com
Postat av: Anonym

http://www.gratismakeup.se/Register.asp?r=1458

2008-08-20 @ 20:32:01
Postat av: Kattmamman (a.k.a Bridz)

Det är ju så kort tid kvar nu. Kanske kan du hålla järnnivån på någorlunda nivå med blutsaft? Det måste ju vara sämre för kroppen näringsmässigt om allt bara försvinner ut?



Kramar

2008-08-20 @ 21:49:37
URL: http://BRIDZ.BLOGGSPOT.COM

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0