Progesteron

Jag ska ta 400 mg vagiatorier med Progesteron 3 ggr om dagen från ngn dag efter ÄL och  ev ända fram till grav.vecka 12. Mitt recept medger 4 uttag om 1 månad i taget. Detta innebär att jag varje gång hämtar ut 90 vagiatorier (30dgr x 3 om dagen). Enligt mina efterforskningar är det vanligt att man tar mellan 2 och 6 vagiatorier varje dag vid insemination, IVF, FET eller vid annat behov av att stödja den tidiga graviditeten. Eftersom de flesta så alltså behöver ha ganska många vagatorier per behandling så finns det så klart i förpackningar om 50 stycken.....Nehej så var det inte. Apoteket tyckte det var lämpligt att förpacka dem i förpackningar om 10 st.

Jag hämtade alltså ut 9 förpackningar...jag fick inte en lite påse när jag hämtade ut vagiatorierna...jag fick en hel j-vla kasse.... Kände mig som en halvkrasslig och hypokodrisk pensionär när jag travade ut från apoteket med medicin som fyllde upp en halv shoppingpåse.

Och sen när jag kom hem tänkte jag såklart läsa bipacksedeln efter biverkningar och startdag (ja startdagen hade jag ju tappat bort..men nu startar jag på torsdag har jag tagit beslut om...).
Nepp..total avsaknad av bipacksedel..... Jag googlade....hittade förklaringen. Det är apoteket själva som tillverkar medicinen eftersom det inte är så stor efterfrågan att det är ligger i ngn annan tillverkares vinstintresse att ta fram medicinen (????) och då har de intre råd med en bipacksedel....men tydligen var det istället prioriterat med en j-vla massa förpackningar....

Kommentarer
Postat av: Linda

Najs med lite temperament, go girl!
Det är så mycket som är obegriplingt här i världen och jag kan hålla med dig om att du verkar ha hittat en av dessa konstigheter.

2007-12-10 @ 22:18:43
Postat av: Tingeling

Hej söta du! Ville bara titta in och TACKA för alla dina goa, stöttande kommentarer på min blogg! Det värmer ska du veta!
Kör hårt med proggisarna! Kram.

2007-12-11 @ 09:41:33
URL: http://www.tingelingsblogg.blogspot.com
Postat av: MOE

Lycka till nu då och kör hårt!!

2007-12-11 @ 09:59:41
URL: http://moe.sedlacek.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0