Känsliga pengar

Min nya tjänst innebär en ganska rejäl löneförhöjning. Jag tycker definitivt att jag är värd min nya lön. Men man kan sätta det i perspektiv.... är jag värd dubbla lönen mot många som jobbar med människor i vården, omsorgen eller skolan? Nä det är jag inte...men frågan är om det är min lön som är för hög? Nä, det är många yrkesgrupper med 3-5 års utbildning och höga studielån som har vansinningt för låg lön. Jag skäms lite när jag har nära nog dubbelt så hör lön som min Mamma som har jobbat i över 30 års tid och är specialpedagog innom förskolan. MEN fortfarande - jag är värd min lön.
.
Häromdagen när jag träffade en bunt tjejer (en ekonom, tre socionomer och en förskolärare) så frågade de vad jag fick för ny lön. Jag gjorde en snabb bedömning om att bättre att berätta än att säga att "jag inte vill säga". Bättre att de vet än spekulerar.
Under kvällen kom det sedan kommentar på kommentar om "att det lär knappast bekymra dig" när det rörde sig om ngt som kunde koplas till pengar. Avundsjukan var stundtals tydlig och den låg inte på nivån "förjävligt att vissa yrkesgrupper har för dåligt betalt" utan på nivån "jag unnar dig inte den nya lönen"
.
Nu är jag ju glad att det är jag som fått både tjänsten och marknadsmässig lön. Att en tjej runt 40 fått en, på vår kommun, typisk gubbtjänst. Att högsta cheferna tar till vara de bra medarbetrna och låter dem utvecklas och inte låter "alla bra" försvinna, att inte kompetensen dräneras och det blir seccond best som ska utveckla staden.
.
Jag hoppas att jag slipper höra mer kring detta framöver när vi träffas, i alla fall på det här viset.

Kommentarer
Postat av: chokladmoose

Hejsan, Klart du är värd din nya lön. Det är bra att man inom olika områden faktiskt kan få en marknadsmässig lön. Jag har en vän som jobbar inom kommunen som byggprojektledare och hon har en grymt bra lön, bättre än de flesta inom det privata tom. Hon har tätt fått två barn men sett till att hennes lön ska följa utvecklingen och om de vill ha henne kvar får de betala marknadsmässigt.

Klart man ska ha betalt för det man presterar och tillför, felet är att många områden har alldeles för dåligt betalt.

Tack för en intressant blogg.

2011-11-01 @ 07:23:39
Postat av: Sandra

Visst är det trist.. Och vet du Tisalen, du kommer aldrig slippa höra det. Tyvärr.



Man kan sätta allt i relation till något annat, man kan vända och vrida på situationer i det oändliga. Livet är orättvist.



DU är värd din lön, men eftersom det ena inte utesluter det andra kan man (som du) också vara ödmjuk inför andra människors situation. Deras förlust inte din. Stå på dig.



KRAM

2011-11-01 @ 08:44:50
Postat av: Tudorienne

Självklart är du värd din lön! Du ska inte behövas smyga med det heller, du gjorde helt rätt som berättade om den. Du borde fått cred och inte kommentarer. Det är ok att vara lite avundsjuk, men till en viss gräns. Avundsjukan kan man kanske inte riktigt rå för, men man kan faktiskt välja att inte visa den. Det blir så snett om den som lyckats ska känna sig obekväm, det är inte god vänskap anser jag.

2011-11-01 @ 09:51:43
Postat av: Uniflora

Du är värd din lön!



Jag känner igen det så väl. Jag har vart jätterädd att berätta om min nya lön, och framförallt att begära den, men jag ÄR värd den. Liksom du. Sen är det nog som Sandra säger så att du aldrig blir av med avunden utifrån. kommentarerna. Men säg ifrån istället! Säg att du blir sårad av att höra sådana kommentarer - du är INTE värd dem! Givetvis ska man kunna prata pengar, men då ska det vara, precis som du skriver, utifrån att andra har för dåligt betalt - inte att du har för mycket.

2011-11-01 @ 21:32:26
URL: http://uniflora.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0