ARG igen!

Igår skrev jag mer eller mindre ner faktadelen kring mitt besök hos KK och framtiden för mitt underliv. Nu när ett dygn har gått känner jag mig arg igen.

Varför kan de inte ge en relevant upplysning före och efter förlossningen?
Innan förlossningen får man en massa förlossningsinformation (bara vaginal för snitt är ju "inte lika fint" det märkte jag såväl när A kom...med snitt) och lite amningsinfo.
Efter förlossningen är de bara intresserade av att amningen fungerar - en liten skriftlig information får man åxå om att man ska ålla sig ren i underlivet och att det tar 3-6 veckor innan man är läkt och stygnen släppt. Tänk om någon kunde ha gjort det lilla extrabesväret att berätta för mig att jag hamnade i kategoring kvinnor som spruckit mycket samt att muntligen eller skriftligen berättat att det tar uppemot 6 månader (minst) innan ärrvävnaden blir elastisk och att det först blir mycket stum och hård...kanske hade jag undrat mindre då, varit mindre orolig och inte lika arg. Det hade åxå varit juste om någon berättat för mig att det går mycket lättare att bajsa om man trycker en binda mot mellangården och att det ofta är "nödvändigt" att fortsätta med laxerande medel i tre veckor för att smärtan vid toalettbesök ska vara uthärdlig.
Är det för mycket att kräva av eftervården?

Lite orolig är jag ju fortfarande - tänk om det inte blir bra. Tänk om jag i april måste genomgå en operation?

Jag väljer att se ljust på framtiden fr underlivet men oron gnager och argheten vill inte släppa

Kommentarer
Postat av: Lilla Knyttet

Jag förstår att du är arg. De borde informera mycket mycket bättre. Jag som knappt sprack nåt alls kände mig vilsen, så jag kan ju bara tänka mig hur det känns för dig som drabbades mycket värre.

Håller tummarna för att du slipper operation.

Kram!

2009-01-14 @ 19:08:50
URL: http://lillaknyttet.wordpress.com
Postat av: Kapybaran

förstår dig. vet man vad man har att vänta kan man ju ta en hel del. det är ju osäkerhet och smärta som skapar oro.

puckon!

2009-01-14 @ 21:14:51
URL: http://kapybaran.blogspot.com/
Postat av: maria

återigen lägger jag in en liten applåd till ytterligare ett inlägg av dig i kategorin "underliv". det här har jag frågat mig hela hösten! varför har jag själv behövt ta reda på precis ALLT som har med underliv efter förlossning att göra? och allt på internet? inte ett endaste av mina problem har jag fått någon info om från mvc, bb eller annan instans. det är så DÅLIGT!

arg



kram!

2009-01-14 @ 22:29:41
URL: http://vilangtar.wordpress.com
Postat av: MOE

Jag tycker det är väldigt mycket som man aldrig får veta i förväg... Vaddå, funkar inte alla kvinnor exakt lika?? goosh Jag skulle också vara arg och jag är arg av liknande anledningar sen förra gången vi fick barn, men då handlade det om barnet vilket till och med är snäppet värre! Kram!

2009-01-14 @ 23:00:16
URL: http://lilla2an.wordpress.com
Postat av: Maja Gräddnos

Sacramento idioto! De borde ha på moppo!!!!

Kram till dig

2009-01-14 @ 23:11:42
URL: http://majagraddnos.wordpress.com
Postat av: Linda

Jag förstår att du är arg, det var jag oxå länge efter min förlossning men av ett annat skäl, bruten svanskota vilket oxå är vanligt men ingen som informerar om innan. Jag sprack väldigt lite men minns ändå med ångest de första toalettbesöken när jag satt i mörkret och försökte.



Kram

2009-01-15 @ 14:24:01
URL: http://bebislangtan.blogspot.com
Postat av: Anonym

Jag håller verkligen med dig om att infon kunde varit bättre kring postförlossningsunderlivet! Hur f-n ska man veta vad som är normalt eller ej när man aldrig varit med om det tidigare?

2009-01-15 @ 16:28:49
Postat av: Fibula

Varför försvinner min signatur hela tiden...? Senaste inlägget var alltså från mig

2009-01-15 @ 16:32:45
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: Fia

Åh vad jag förstår dig!! Jag hade dock en lätt förlossning med ett bra läkande underliv, ok... inget är som förr men för mig acceptabelt. Dock hade jag ett helvete med amningen... som jag menar är ett resultat av en högst opedagogisk sköterska på bb som hade otrevliga åsikter om mina bröst (stora av naturen) och mitt skrikande hungriga barn. ÖVERALLT får man en menande blick om man berättar att man inte ammar. Det gick bara inte, min bebis vägrade ta bröstet. Det finns MASSOR av saker man hade velat vetat innan man fick sin bebis. Jag hoppas att det snart känns bättre för dig och att du släpper argheten snart... Hoppas på bra energi. Lycka till!

2009-01-15 @ 17:55:26
URL: http://fiddeli.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0