Kroppens förändring

Efter det att jag hade varit gravid med, fött och ammat storasyster A blev kroppen såklart föändrad - inte jättemycket men ändå förändrad.

Det mest uppenbara var såklart kejsarsnittsärret.
Magen blev platt och fast ganska fort och såsmåningom gick även höft och bröstkorgen tillbaka till ngt slags ursprungsliknande form och mått (alla skjortor var etremt trånga över bröstet en lååång tid fast jag slutat amma och fast jag var tillbaka på ursprungsvikt).
Lår och rumpa höll sig "feta" ganksa länge...men gav sig så småningom eftersom jag tränade inför marathon. Och även om jag var större lite här oc var så var jag ändå "fast i hullet"
Brösten klarade sig förvånatsvärt bra. Det blev åtskilligt mindre och inte lika fasta (men vem hade räknat med det?) men de satt kvar på ungefär samma plats som förrut.

Så lyckligt lottad kommer jag inte bli denna gång (även om jag drar vinstlott nu med jämfört med många andra). Inga ärr på magen men väl i underlivet...Ärren skiter jag iof i men verkningarna av dem är mindre roliga i form av noll elasticitet. De som är oroliga för att bli slappa i underlivet efter en vaginal förlossning ska bara se till att spricka ordentligt - ärrvävnaden gör att man inte är det minsta slapp...utan tvärtom ganska tajt...och otöjbar... Jag har dock blivit lovad att den där stumma känslan gradvis kommer att försvinna.
Höftmåttet verkar vara ungefär det som det var innan (får på mig pregraviditetsjeansen!). Bröstkorgen har jag inte testat genom att ta på mig ngn skjorta....skjorta känns inte ritkigt növändigt i mysbralleland.
Magen är ganska platt, redan, men saggig...inte det minsta fast och huden känns inte direkt elastisk. Jag vet att många sulle titta på min mage och tycka jag är en idiot som klagar....men jag jämför med innan och jag vill gärna dit. Nu har det faktiskt bara gått lite drygt en och en halv månad sedan magen var gigantus så jag hoppas och tror på magens återhämtning.
Saggigheten är annars lite av ett signum för min nuvarande kropp. Överallt där det sitter fett känns det löst och degigt. Inte kul nu men jag tar det som positivt eftersom "löst fett" är lätare att göra sig av med än "hårt fett". Och till och med mina ridbyx-lår och insidan av desamma som tidigare bestått av "hårt fett" är nu saggigt - kanks ekan jag få bort detta nu *hoppas*
Brösten är däremot ett sorgligt kapitel...redan nu syns vad som komma skall.....På morgonen när jag vaknar med mjölkfyllda bomber är jag storbystad och brösten är fasta och sitter på plats. På kvällen när brösten är urätna är det förkrossande små och inte det minsta fasta utan hänger som två halvfulla påsar på bröstkorgen. hur ska det då bli när jag slutar amma? Erfarenheten säger ännu mindre, ännu hängigare och ännu slappare. Det positiva med det hela är väl att jag får en bra anledning att köpa nya, läckra underkläder, när det sexiga amningsbehåarna gjort sitt ;) Och det finns ju behåar med både inlägg och pusch-up. Och förvinner mina ridbyxlår så ska jag nog kunna förlika mig med brösten...

och å andra sidan....kroppens förändringar känns ändå som ett billigt pris att betala för dte som jag har fått - två prinsessor (även om den stora just nu är till salu...vissa perioder är treårstrots en stor prövning för mamma-psyket).

Kommentarer
Postat av: Kattmamman (a.k.a. Bridz)

Du... kom tillbaka om något år så ska jag lyssna på vad du säger ;-)



Hur din kropp ser ut nu, när du fortfarande är i stadiet nyförlöst har ingenting med hur den kommer att se ut i framtiden. Jag tror att du kommer att bli jättefin, och att ditt underliv kommer att bli nästan precis som det var innan!

2008-11-19 @ 10:10:59
URL: http://bridz.blogspot.com
Postat av: Sandra

... och här tar våra likheter slut! Mina brallor hångarvar mot mig från garderoben där de nog får ligga ett tag till...



Men jag är glad för din skull :-)

2008-11-20 @ 11:42:27
URL: http://barasandra.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0