Sårad

Vi var igår åtta som träffades. Vi har alla barn.

Sex stycken har två barn och jag och en till har ett barn

Fem av de sex med två barn har inte haft de allra minsta problem med att få de där barnen. Ganksa ofta hörs det hur lätt det var att få till tvåan.

En av de sex fick två missfall innan och fick tvåan. Missfallen kom i v 15 och 17. Givetvis jättetufft för henne.

Den andra som har ett barn säger att hon inte vill ha fler....åtminstone int med den karl hon har, men som hon älskar....om det är hela sanningen har jag ingen aning om.

Jag vill gärna ha ett barn till.

Pratet igår ramlade in på syskonsnack....jag blev livrädd att jag skulle få frågan "är inte ni sugna på fler/ när är det dags för er då?"....den kom inte....Istället kom denna superhärliga mening....från hon med de två missfallen....

"Jag tycker att det är egositiskt att bara skaffa ett barn, att beröva det andra barnet ett syskon"

Jag försökte säga lite försynt att det inte alls är så och att man inte kan veta de bakomliggande orsakerna (den andra tjejen med ett barn var bort för tillfället).

Men nää det fanns inga öron som lysnade på mina vädjande och väldigt avslöjande ord...om det nu var någon som ville lyssna...

Istället fortsatte diskussionen om att beröva barnet att lära sig att dela med sig och en social samvaro, att jämka osv.

Jag försökte igen med att det behöver man faktiskt inget syskon till, jag tror att de får detta i mycket hög grad genom förskolan....återigen talade jag till döva öron.

Där och då ville jag bara ta mina grejer och åka hem....men jag kunde inte...jag åkte med en annan...

Så tyst satt jag där....sårad...och undrande hur man kan säga såna saker...tänker folk inte alls?

Kommentarer
Postat av: Mickis

Nej, folk tänker inte. Och förmodligen skulle jag ha kunnat kläcka ur mig en liknande sak för ett par år sedan. Men det svider. Även om man vet att kommentaren grundar sig på tanklöshet och inte på elakhet. Men lik förbannat blir man sårad och känner sig träffad.
Hoppas att det känns bättre idag!

2008-01-31 @ 08:47:17
Postat av: Lucia

Sorgligt helt enkelt... Om man dessutom varit med om två missfall borde man väl känna lite ödmjukhet över att man faktiskt inte kan bestämma själv om eller när barnen ska komma... Oj, vilken lång mening det blev... Förstår att du känner dig sårad. Jag hade känt mig så anklagad...
kram!

2008-01-31 @ 17:24:34
URL: http://www.mammaklubben.blogspot.com
Postat av: Tingeling

Folks okunnighet och klumpighet är ju en evighetsdiskussion som man antagligen småningom borde försöka strunta i, men det där var faktiskt ganska heavy:

"Jag tycker att det är egoistiskt att bara skaffa ett barn, att beröva det andra barnet ett syskon"

Som om det fan inte vore tillräckligt skuldbeläggande att få höra att man nog ska bli gravid bara man slappnar av - nu är man elak mot det barn man har dessutom - BERÖVAR barnet ett syskon. Hjälp.

2008-01-31 @ 17:34:19
URL: http://tingeling1.wordpress.com
Postat av: Linda

Säger som vanligt, folk är puckon. Jag får det bekräftat ett antal gånger varje dag, inte lika tydligt som det här men ändå.
Kör stenhårt på samma mening som innan nummer ett nu när frågorna redan har kommit om det inte är dags för nummer två.
Nämligen varianter på att det inte är säkert att jag kan få barn, har alltid haft den inställningen mest för att jag inte tycker att andra har med det att göra.

2008-01-31 @ 19:52:22
Postat av: Linda

Förresten gumman, superstor kram från mig

2008-01-31 @ 19:52:51
Postat av: Singeladopt

Helt otroligt. Vilken ego-kommentar. Så ogenomtänkt. Jag blir så arg, så jag kan inte ens skriva något vettigt. Idiot. (ursäkta utbrottet)
Förstår att du blev sårad, det blev jag, bara av att läsa det.

2008-02-01 @ 12:15:35
URL: http://www.resantillettbarn.wordpress.com
Postat av: Zelda

Nej men herregud!!!! Vad är det jag hör... Nja, egentligen är jag väl inte förvånad eftersom jag hört liknande saker själv. Men att komma från nån som själv fått missfall...gode gud ge mig styrka!

Det finns ju faktiskt familjer som inte vill ha fler barn än ett, även om de kan. Såna här kommentarer måste ju såra även dem. Varför ska man lägga värderingar i hur andras familjebildning ser ut, och varför fattar inte folk bättre????

Det beror förstås helt på hur man känner sig just den dan en sån här kommentar dyker upp. Men ibland kan jag känna mig jävligt bitchig och slänger tillbaka nån kommentar som faktiskt innebär att folk fattar att de sagt nåt mindre lämpligt och bara tystnar. Men de dagar när man bara inte orkar, när man är låg, deppig, orolig, vet att man misslyckats just den här måndaden osv. Då orkar man ju bara inte ta striden... och då får dom gå på som ångvältar...

Suck, jag är ledsen att du behövde uppleva det där. Hoppas de kommer på hur plumpt de uttryckt sig.

Sen blev det här ett himla långt inlägg...inte meningen att ta så mycket plats. Gick igång på det där bara :)

Trevlig helg

2008-02-01 @ 12:47:38
URL: http://www.zeldastankar.blogspot.com/
Postat av: Rockworm

Är jag också elak när jag ibland tycker att ett barn är fullt tillräckligt? Om jag inte skulle orka med en nummer två så kommer ju lillkillen att bli helt socialt missanpassad. Hjälp! :-)

2008-02-02 @ 14:55:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0